Ympäristötaiteen kokeiluja 2022

Askartelen vuosittain erilaisilla luonnonmateriaaleilla. Se on usein jatkoa vanhoille kokeiluille, mutta välillä myös uutta tutkimista, uusi materiaali tai materiaalien kombinaatio. Vuonna 2022 löysin koivunlehtien ja havunneulasten yhdistelmän.

Kuvituskuvana Hirvenvasa 23.10.2022 / matriaali koivunlehdet ja havunneulaset (isompi kuva tässä).

Alla olevat työt ovat aikajärjestyksessä.


Kivilatomuksia ynnä muuta (Padva, Raasepori, 13.–15.5.2022)

Padva on Uudenmaan läänin läntisin niemi – Hangon niemeäkin läntisempi [karttalinkki].

Padvan niemen juuressa on Sandvikenin hiekkaranta, joka on Uudenmaan virkistysalueyhdistyksen hieno retkikohde. Mukavia leiriytymispaikkoja löytyy [Sandviken Uuvin web-sivulla][karttalinkki].


Sandvikenissä nukuimme 2 yötä ja päivät käytimme haaveiluun.


Illatkin käytimme haaveiluun.


Kivilatominen on maailmanlaajuisesti suosituin ympäristötaiteen muoto. En ole kummempi kivilatoja. Yllä oleva kuva on helppoa peruskamaa, jonka tason saavuttaa 1–5 päivässä.

Kivimuodostelmien kanssa käy samoin kuin abstraktissa taiteessa: muoto alkaa puhua, aivot jäsentää. Muodossa alkaa nähdä luonnetta, luonteita. Sen jälkeen valokuvan voi tekstittää.


Pari huomautusta kivilatomisesta.

  • Ladon kiviä vain meren tai joen ääressä, jossa rantaviiva on jatkuvassa muutoksessa. Tällaisessa paikassa kasaamani kivet ovat osa luonnollista muutosta, jossa kaaos palautuu joka tapauksessa, kun vesi virtaa ja tuuli pieksää. Lisäksi olen ottanut tavaksi hajottaa kivikasat ennen pois lähtöä, jotta kukaan seuraava kävijä ei saisi hepulia.
  • Tällä periaatteella toimivat myös todelliset mestarit. Jos haluat tutustua sellaiseen, kannattaa painaa mieleen amerikkalainen Michael Grab [Google-kuvahaku][Gravity Glue -sivusto].


Muuta Padvassa.

Ukrainan sota oli retken aikana alle 3 kuukautta vanha – tietenkin puhuimme siitä. Teimme Henrin ja Riikan kanssa sarjakuvan (isompana tässä) – ja tietysti hajotimme jälkemme, palautimme epäjärjestyksen, kun valokuvaus oli tehty.


Lapissa melontaretkellä (Norja ja Ruotsi, kesä 2022)

Harjaantunut silmä löytää luonnosta selkeitä kuvioita ja kontrasteja, vaikka olisi tekemässä jotain muuta. Alla oleviin vaahtoihin silmäni pysähtyi Ruotsin Lainiojoella 4.7.2022 erään kosken jälkeen. Tuli mieleen Keith Haringin taide [Google-kuvahaku].


Toinen esimerkki. Tätä vaahtopyörrettä katselin Norjassa Bavttajohkalla 4.7.2022. Pyörre liikkui ja eli kallion vieressä. Vaahtokakun päällä olevista tummista kohdista päättelen, että kakku on pyörinyt siinä useita päiviä, kenties kuukauden. Videon pituus alun perin 1 minuutti, 6-kertaisesti nopeutettuna 10 sekuntia.


Säkkärä (Vääräjärvi, Nuuksio, 5.8.2022)

Takaisin Suomeen ja etelään. On mukava yrittää löytää paikkoja, johon voi tehdä lisättyä todellisuutta: kohentaa sitä mitä jo on. Tämä männynjuurakko löytyy Nuuksiosta Vääräjärven tulipaikan läheltä. Hieman havunneulasten muotoilua (isompi kuva tässä).


Laajempi kuva (isompi kuva tässä).


Torttu (Vääräjärvi, Nuuksio, 19.8.2022)

Sama periaate ja materiaali kuin edellä. Tehdään jotakin maassa olevien juurien ympärille (isompi kuva tässä).


Laajempi kuva.


Häiriö (Sammalvuori, Espoo, 3.9.2022)

Muotokokeilu havunneulasilla, mutta nyt kallion päällä (isompi kuva tässä).


Laajempi kuva.


Pötkö (Sammalvuori, Espoo, 17.9.2022)

Syksy etenee, puunlehdet kellertyvät. Muotokokeilu ilman suurempaa tavoitetta. Koivun- ja pihlajanlehdet sekä havunneulasia (isompi kuva tässä).


Laajempi kuva.


Vielä laajempi kuva. (Sama paikka, samat havunneulaset kuin edellisellä kerralla.)


Nopea lehtiasettelu (Muikkusalmi, Heinola, 1.10.2022)

Ryhmätyönä nopea lehtiasettelu ennen Heinolan Muikkureitin melontaa: tammen-, haavan- ja pihlajanlehdet. Neutraali tummanruskea tai tummanharmaa tausta olisi paras, mutta tämä maastopohja on liian rehevä. Sammaleenvihreään taustaväriin oli tyytyminen.


Laajempi kuva, jossa Elina ja minä. Lehtiteos loistaa kirkkaan keltaisena puiden latvojen vieressä (isompi kuva tässä).



Hirviherra (Laihalampi, Nuuksio, 15.10.2022)

Lokakuun puolivälissä löytyi tekniikka, joka tarjosi jotain uutta. Koivunlehdillä ja havunneulasilla voi kuvata paitsi muodon myös ne muodon kohdat, johon aurinko paistaa (työn koko 110 cm) (isompi kuva tässä).


Laajempi kuva.


Polun päälle tämän tein (isompi kuva tässä).

Jätin hirviherran maastoon. Se säilyi tunnistettavana muutaman yön yli.


Hirvenvasa (Sammalvuori, Espoo, 23.10.2022)

Sovelsin samaa tekniikkaa uudestaan (isompi kuva tässä).


Vain 75 cm kokoinen työ (isompi kuva tässä).


Tumma tasavärinen tausta löytyi tässäkin tapauksessa polun kohdalta.


Yritin käyttää koivunlehtiä ja havunneulasia 2 kertaa tämän jälkeen. Molemmilla kerroilla tuuli hajotti piirroksen toistuvasti jo tekovaiheessa. Oli luovutettava. Askartelijan harmeja.


Versopallo (Hannusjärvi, Espoo, 13.11.2022)

Puunlehdet ovat keltaisia syksyllä noin 1,5 kuukautta. Marraskuussa värikkäitä lehtiä ei enää ole. On palattava pelkkiin havunneulasiin (isompi kuva tässä).


Laajempi kuva (isompi kuva tässä).


Tässä olivat ympäristötaiteen kokeilut kesä-syyskaudella 2022.

* * *

Jos haluat itse koettaa jotakin vastaavaa, hyvä vertaisryhmä löytyy Facebook-ryhmästä Haihtuvat jäljet, jossa jokainen voi matalalla kynnyksellä jakaa omia luovia kokeiluja.

Kiitos, kun luit tänne asti. Hyvää jatkoa vuodelle 2023.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggaajaa tykkää tästä: